LCHF – varför mår många så bra av det?

I dagens samhälle ser vi nya trender, dieter och mirakelkurer varje dag. Det kan vara svårt att veta vad man ska tro och vilken typ av diet man ska följa för att få ett riktigt bra resultat. En av de modernare och mer populära dieterna är LCHF. Det står för Low Carb High Fat – alltså att du tar in större delen av din kost från nyttiga fettkällor tillsammans med protein och skär ner på kolhydraterna. Låt oss ta en närmare till på vad LCHF är och varför det har blivit så populärt!

LCHF innehåller ofta mycket grönsaker proteiner och fettkällor som ost

LCHF – vetenskapliga fördelar

Vad säger egentligen vetenskapen om fördelarna med LCHF för vår kropp, hälsa och viktnedgång? Låt oss börja med vad som händer med kroppen när vi äter kolhydrater, för att förstå vad det är vi slipper med denna typ av kost. Så fort kroppen får in kolhydrater i sitt system triggas något som kallas insulin i vårt blod. Insulin – i sin tur – är det som gör att kroppen ”minns” att det ska lagra fett till nästa gång den går utan mat.

Ett mål för många som vill gå ner i vikt är därför att minimera utsöndringen av insulin och med fördel bara hålla dessa utsöndringar till en gång om dagen. Detta är något som en diet utefter LCHF hjälper till med. Här äter du majoriteten av din mat via källor som är rika på protein och fett. Proteinet gör att du kan bygga och bibehålla muskler medan fett ger dig nödvändig energi dagen ut samt ger en bättre mättnadskänsla än kolhydrater. Resultatet blir att blodsockret inte genomgår några kraftiga skiftningar utan håller sig jämt under dagen.

Har man energi utan kolhydrater?

Många som läser om LCHF ställer sig ofta samma fråga kring energi och kroppens förmåga att orka med utan kolhydrater i systemet. Detta behöver förklaras lite mer i detalj. Ja, kolhydrater är en av kroppens energikällor och också det ämne som vår kropp är mest van vid att bryta ner till energi. Kroppen har därför enklast att omvandla kolhydrater till energi men det betyder inte att det är den enda energikällan som kroppen kan ta hand om och använda sig av.

De första dagarna på en diet som LCHF känner sig många trötta och hängiga. Det finns en enkel förklaring till det. Våra kroppar är som sagt vana och bekväma i att bryta ner energin från sin vanligaste källa, kolhydrater. När kroppen sedan upptäcker att det är slut på denna energikälla tar det cirka ett halvt dygn för systemet att växla om och börja använda fett som energikälla istället. När detta är gjort rapporterar de flesta att de till och med har mer energi än innan.

Välj en diet som passar dig

Oavsett om ditt mål är att gå ner i vikt eller kanske att bygga muskler kvarstår faktumet att alla våra kroppar fungerar olika och svarar olika på kost och träning. Därför rekommenderar vi att man provar sig fram. Det man kan fastslå är i alla fall att LCHF är här för att stanna. Det är helt enkelt ett vetenskapligt sunt alternativ för att tillgodose sig energi samtidigt som man kan njuta av god och fettrik mat (självklart dock med måtta!).