Nötsmör att bre din smörgås med

De flesta känner nog till jordnötssmör, men visste du att det finns fler varianter av nyttiga nötsmör du kan bre på mackan och använda i matlagningen? Det är ett gott och smakrikt alternativ till vanligt smör. Även om smör av nötter är minst lika energirikt som mjölkbaserade smör så innehåller de långt mycket mer näringsämnen och protein än vad vanligt smör gör. I denna text ska du få läsa om olika typer av nötsmör. Du får också lära dig hur du gör ditt eget och dessutom får du några tips på hur du kan kombinera smöret för att skapa en riktigt god smörgås.

Nötsmör finns i många olika varianter

Nötsmör på smörgåsen är både nyttigt och gott

Som tidigare nämndes finns det massor av olika varianter av nötsmör. Bland dessa hittar du bland annat jordnötssmör, mandelsmör, cashewsmör och hasselnötssmör. Även om dessa skiljer sig lite i näring, beroende på vilken nöt de tillverkats av, kan man generellt säga att de är mycket näringsrika och även rika på protein. Hundra gram mandelsmör innehåller till exempel hela 25,3 gram protein, att jämföra med det traditionella smörets 0,6 gram protein per hundra gram. Att få i sig protein är som bekant bra för mättnadskänslan och kroppens uppbyggnad.

Viktigt är dock att titta på sockerinnehållet när du köper nötsmör. Många typer av detta smör har nämligen extra tillsatt socker vilket ökar näringsvärdet avsevärt. Detta är också viktigt att tänka på för den som vill hålla nere på kolhydraterna. Vanligt mandelsmör innehåller till exempel endast 6,5 gram kolhydrater per hundra gram men om socker är tillsatt skjuter även denna siffra i höjden. Du ser lättast om det finns socker i det smör du tänker köpa genom att kika på innehållsförteckningen och kontrollera hur mycket kolhydrater produkten innehåller.

Recept och servering

Det kan kännas smidigt att köpa sitt nötsmör i butik men det är faktiskt väldigt lätt och roligt att göra eget. Dessutom är utrymmet för variationer nästan oändligt. Eget smör av nötter gör du enkelt genom att hälla en förpackning av nötter du gillar i matberedaren. Mixa sedan tills nötterna börjar olja sig och bildar en slät kräm. Om din matberedare inte är så kraftfull kan du hjälpa den på traven genom att hälla i någon matsked neutral olja. Vill du söta ditt smör på ett nyttigt vis kan du göra det med honung eller agave i önskad mängd.

När det är dags att servera dig själv en macka med ditt nyttiga nötsmör finns det flera goda alternativ. Prova till exempel att bre smöret på en riskaka och toppa med skivat äpple. Mosade färska bär är också gott att lägga på mackan. En skiva mörkt rågbröd gör sig bra med jordnötssmör och banan på. Om du vill lyxa till det lite extra kan du blanda ditt smör med lite kakao. På så sätt får du ett chokladsmör som blir lyxigt att toppa med exempelvis jordgubbar.

Ett nyttigare smör

Som du säkert förstått är det nyttigare att bre ett smör tillverkat av nötter på mackan istället för att använda det vanliga, traditionella smöret. I butikerna finns ett stort utbud av nötsmör i olika varianter men du gör också lätt ditt eget. Fördelen med att göra eget smör är att du vet exakt vad som är i det. Du har också möjlighet att använda dig av helt ekologiska råvaror. Nästan alla nötter går att förvandla till smör. Det är bara att prova dig fram tills du hittar din favorit.